05/04/2019

2.000 alumnes d’ESO transformen l’Estadi en un laboratori gegant

Èxit de participació en la primera edició de ‘Visions – STEAM Anella’ a l’Estadi Olímpic, on alumnes de 2n i 3r d’ESO han après, en un entorn lúdic,  matèries de Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques

Entre les activitats que han realitzat destaquen el laberint STEAM-làser, la planificació d’un viatge a Mart o el concert científic, amb el qual han descobert la  física que s’amaga darrera d'una orquestra de corda

L’Art ha jugat un paper molt especial: l’orquestra Barcelona Filharmonia i el projecte de dansa Equidart han abordat la relació amb la física i les lleis de Newton

 

Avui ha tingut lloc la primera edició de Visions – STEAM Anella, una jornada educativa que ha convertit l’Estadi Olímpic Lluís Companys en un laboratori gegantí per als 2.000 estudiants i estudiantes de 2n i 3r d’ESO que hi han participat, acompanyats per un centenar de monitors i monitores i pel professor Luis Carlos Pardo, del Departament de Física de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), coordinador de la iniciativa.

Aquest projecte, organitzat de manera conjunta per Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), la UPC, l’Escola d’Enginyeria Barcelona Est (EEBE) de la UPC i Ciència 360, té com a objectiu proporcionar coneixement a l’alumnat de manera flexible i accessible, aportant creativitat i innovació, en un entorn lúdic però amb tot el rigor acadèmic. D’aquesta manera es manté la motivació dels alumnes i es té en compte, també, un component social a l’hora de realitzar l’aprenentatge.

L’estudiantat de secundària, provinent de 23 escoles, ha pogut realitzar diferents activitats basades en el concepte STEAM, un concepte educatiu format per les inicials, en anglès, de Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts (incloent Arquitectura) i Matemàtiques, que fa referència a totes aquelles iniciatives educatives que interrelacionen aquestes disciplines.
 
La majoria de les proves de Visions han estat pensades i dissenyades per estudiants i estudiantes de l’EEBE de la UPC, a partir dels continguts específics de les matèries d’ESO. A través d’una mirada transversal, s’han triat aquells temes que, per la seva complexitat, són més difícils d’explicar dintre de l’aula i s’han transformat per poder-los explicar de manera més lúdica aprofitant aquest espai a l’Estadi. Les activitats, a més de promoure la cultura cientificotecnològica, han ofert visions multidisciplinàries sobre un mateix tema, creant un diàleg entre el mètode científic i el procés creatiu.

Es tracta, per tant, d’una jornada feta per alumnes i per a alumnes, aconseguint així una proximitat que ha afavorit encara més l’experiència de l’aprenentatge.

15 proves per a cinc eixos de coneixement

A l’inici de la jornada, l’alumnat de secundària ha disposat d’un mapa amb les ubicacions  de cadascuna de les proves. A partir d’aquí, s’ha pogut moure per tot l’Estadi per completar-les totes. Cada prova ha tingut com a punt de partida una història, que s’ha complementat posteriorment amb una activitat que els alumnes han hagut de realitzar de manera proactiva i que els ha servit per entendre i interioritzar els conceptes que s’han explicat.

S’han definit tres grans pilars del coneixement que han estructurat la jornada: cervell, matèria i energia, que juntament amb l’art i la tecnologia, han ajudat a explicar alguns dels assumptes de major transcendència pel futur de la nostra societat. Cadascuna de les 15 proves ha estat integrada en un dels cinc eixos.
 
El primer ha estat el denominat Cervell. Dins d’aquest eix els alumnes han pogut conèixer, de mans d’experts en neurociència, com el cervell es comunica amb la resta del cos a través de senyals elèctric o experimentar, a través d’unes ulleres de realitat virtual, els efectes de l’alcohol per relacionar-ho amb els nombre d’accidents en carretera i fer pedagogia també en aquest sentit, A més, han pogut participar en un joc basat en les dades generades en temps real pels propis estudiants i estudiantes de secundària, les quals, un cop recollides a través d’una app mòbil, han ajudat a entendre millor el funcionament del nostre cervell.  Les proves d’aquest eix han estat dissenyades pel Dr. Albert Comte de l’Institut d’Investigacions Biomèdiques August Pi i Sunyer (IDIBAPS), la Dra. Mara Dierssen del Centre de Regulació Genòmica (CRG), la Dra. Caterina Calsamiglia del l’Institut de Política Econòmica i Governança (IPEG) i la Dra. Rosemarie Nagel de la Universitat Pompeu Fabra (UPF).

Dintre de l’eix Matèria, els estudiants han experimentat amb reaccions químiques a escala molecular i han plantejat un viatge a Mart mitjançant el qual han pogut descobrir els materials que s’estan desenvolupant en l’actualitat per afrontar els reptes tecnològics de la nostra societat. Arquímedes ha estat un dels protagonistes de la jornada amb l’experiment de la banyera, que ha ajudat a comprendre conceptes com volum, massa i densitat.

En l’eix l’Energia, s’ha utilitzat el Bicing per experimentar al voltant de la mobilitat responsable i comprovar l’energia que s’estalvia anant en bici. En una altra de les proves, s’ha aprofitat la pista de l’Estadi per córrer una cursa de 100 metres llisos i mesurar, a través d’un respiròmetre, el CO2 expirat. Una activitat que ha servit per enllaçar els conceptes d’energia i de metabolisme.

L’Art com a eix ha servit per apropar-se a les tres lleis de Newton, que són les que determinen els moviments que podem fer a la superfície del planeta, a través d’un espectacle creat per l’ocasió, al marc del projecte de dansa contemporània Equidart. A més, l’orquestra de corda Barcelona Filharmonia ha ajudat als estudiants a veure com les magnituds físiques afecten a la percepció del so i com es juga amb aquests elements per transmetre emocions a través de la música.

L’últim dels eixos ha estat el de Tecnologia, en el marc del qual els estudiants de secundària han programat un robot i li han fet superar una pista amb obstacles. També han dissenyat i construït un coet, del qual n’han fet el llançament i han pogut jugar a un joc basat en la sèrie The Big Bang Theory i en el qual han hagut de travessar un laberint de raigs làser.

A més d’aquestes activitats, la jornada també ha comptat amb diferents espais de reflexió, debat i comunicació destinats a explicar i comprendre, amb el llenguatge i la  quotidianitat pròpia dels estudiants, la recerca científica que es fa actualment, a més de les tendències i els reptes del nostre futur immediat.

Back

 
To top