14/02/2020

El Fòrum es convertit en un centre d’experimentació STEAM per més de 2.000 alumnes

  • Els i les estudiants han pogut experimentar amb diverses activitats per adquirir coneixements en diverses matèries, com la Biologia, la Química, la Física, la Tecnologia i les Matemàtiques 
  • Una jornada organitzada per Barcelona de Serveis Municipals, l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est de la UPC, i Ciència 360, i que forma part d’un gran projecte educatiu
  • El Visions – STEAM Fòrum forma part d’un projecte de més abast que mostra l’aposta de la ciutat per donar impuls a la cultura STEAM i que convertirà Barcelona en un pol d’innovació educativo-científica.  


Avui s’ha celebrat la primera edició del Visions – STEAM Fòrum, una jornada educativa que ha convertit el Fòrum en un parc experiencial per a 2.087 estudiants de 4t d’ESO i batxillerat de 42 escoles diferents. Els i les alumnes han pogut realitzar un seguit d’activitats associades amb la cultura STEAM, un concepte educatiu format per les inicials, en anglès, de Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques, i que fa referència a totes aquelles iniciatives educatives que interrelacionen aquestes disciplines.
Es tracta d’un projecte organitzat de manera conjunta per Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la UPC i Ciència 360, que té com a objectiu proporcionar coneixement a l’alumnat de manera flexible i accessible, aportant creativitat i innovació, però amb tot el rigor acadèmic. D’aquesta manera es manté la motivació dels alumnes i es té en compte, també, un component social a l’hora de realitzar l’aprenentatge.
De fet, la majoria de les proves de Visions – STEAM Fòrum han estat pensades i dissenyades per estudiants i estudiantes de l’EEBE de la UPC, que a la vegada estaran fent de monitors i monitores durant la jornada, acompanyats pel professor Luis Carlos Pardo, del Departament de Física de la UPC, coordinador de la iniciativa. Es tracta, per tant, d’una jornada feta per alumnes i per a alumnes, aconseguint així una proximitat que ha afavorit encara més l’experiència de l’aprenentatge.

 
A través d’una mirada transversal, s’han triat aquells temes que, per la seva complexitat, són més difícils d’explicar dintre de l’aula i s’han transformat per poder-los explicar de manera més lúdica. Les activitats, a més de promoure la cultura cientificotecnològica, han ofert visions multidisciplinàries sobre un mateix tema, creant un diàleg entre el mètode científic i el procés creatiu.
El Visions – STEAM Fòrum vol replicar l’èxit de l’homònim Visions – STEAM Anella, que celebrarà la seva segona edició el pròxim 2 d’abril. Ambdues jornades formen part d’un projecte educatiu més ampli, que juntament amb el Fisidabo 2K conformen una gran aposta de la ciutat per donar impuls a la cultura STEAM i que convertirà la Barcelona en un pol d’innovació educativo-científica.
15 proves per a cinc eixos de coneixement
A l’inici de la jornada, tot els i les alumnes han rebut un mapa amb la ubicació de cadascuna de les proves, que els ha servit per moure’s per tot el parc amb llibertat i per portar un control de les activitats que vagin efectuant. Els experiments que han realitzat estan basats en els continguts curriculars de física, química, tecnologia, biologia i matemàtiques, i cada un d’ells ha tingut, com a punt de partida, una història que s’ha complementat posteriorment de manera proactiva per part dels estudiants, la qual cosa  els ha permès entendre i interioritzar els conceptes que s’han explicat.
Hi ha hagut 3 proves que ha fet referència a la Biologia. Primerament han après la conductivitat dels materials mesurant la quantitat de sal que té un cogombre i assimilant l’experiència al cos humà, han realitzat el “joc del ribosoma” formant proteïnes i descobrint com s’analitza l’ADN.

 
Pel que fa a la Química, els i les estudiants han pogut determinar la calor específica de diversos objectes per intentar determinar de quin material estan fets, han mesurat l’acidesa d’un líquid neutralitzant ions d’hidroni, experimentat l’electrodeposició dels materials i identificat tots aquells processos químics que intervenen en una cuina a l’hora de realitzar plats tan comuns com un ou ferrat o alguns de més elaborats com l’esferificació de l’oli d’oliva.
L’assignatura de Física s’ha mostrat a través d’una prova esportiva com és el tir amb arc, on els i les alumnes han mesurat la velocitat d’una fletxa amb un pèndol balístic aprenent conceptes de trigonometria. A més, la música els ha servit per entendre els instruments elèctrics com el Theremin, i veure com aquest aparell de més de 100 anys d’antiguitat pot fer música sense ser tocat. A banda, s’han aplicat  les lleis de refracció i reflexió per alliberar un feix làser d’un laberint.
Les proves que s’han definit per explicar els conceptes de Matemàtiques ha intentat aproximar aquesta assignatura a través del joc, amb una gimcana trigonomètrica aprenent la utilitat d’aquest tipus de funcions en els objectes quotidians, resolent enigmes i mesurant angles i distàncies amb cura. Els i les alumnes s’han convertit en píxels en una pantalla humana per aprendre les característiques gràfiques d’algunes funcions i han descobert una branca de les matemàtiques anomenada “la teoria dels jocs”.
Finalment, el cinquè dels eixos serà la Tecnologia. Els i les estudiants han dissenyat avions de paper per quantificar els efectes dels seus propis dissenys, entenent el funcionament d’un acceleròmetre a través de la dansa i jugaran a un pilla-pilla 2.0, per comprovar com lluiten els antibiòtics i els microbis, i en aquesta versió STEAM del joc, han aprofitat les dades per fer un macroexperiment entre tothom que hi jugui.
De fet, l'activitat de dansa, presentada per l'astrofísica Glòria Sala, professora del Departament de Física de la UPC, i la ballarina Sara Hernández, ha volgut unificar dos mons, considerats tradicionalment com a femenins i masculins (dansa i tecnologia, respectivament), en una única activitat on les protagonistes són les dones i que ha servit, alhora, per treballar la igualtat de gènere. 


Back

 
To top