14/06/2021

El nou funicular “Cuca de Llum” obre les portes a la màgia del Tibidabo

Es converteix en la primera de les experiències del Parc, i consta d’un disseny innovador que ofereix unes vistes panoràmiques úniques, millorant el confort dels viatgers i la capacitat, i fent més sostenible la mobilitat al cim

Es recupera un transport emblemàtic que representa la connexió de Barcelona amb la muntanya més alta de la ciutat, des d’on gaudir de les millors vistes a l’Àrea Panoràmica

Serà la porta d’entrada al Parc, i suposa un accés més sostenible al cim, amb l’objectiu de reduir els desplaçaments en vehicle privat i potenciar el transport col·lectiu, disminuint també l’emissió de gasos contaminants

La il·luminació, que segueix una línia moderna i futurista, serà part important de la nova imatge de la Cuca de Llum i es potenciarà quan es faci fosc

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau i el cinquè tinent d’alcaldia i president de PATSA, Albert Batlle, acompanyats de la directora del Parc d’Atraccions Tibidabo, Rosa Ortiz, han realitzat avui el primer viatge del nou funicular La Cuca de Llum.

La Cuca de Llum, el nou funicular del Tibidabo, que neix amb una doble funció: ser el principal accés al cim i, a l’hora la primera experiència i porta d’entrada del Parc. La Inauguració del nou funicular representa la culminació del nou pla de mobilitat del Tibidabo, que suposa una reordenació de la mobilitat a la muntanya, fent-la més sostenible, incentivant el transport col·lectiu a l’entorn protegit del Parc Natural de Collserola. El nou funicular és un gran impuls pel Tibidabo i per a tota la ciutat, ja que es recupera un transport emblemàtic per a Barcelona.

El projecte, que ha comptat amb una inversió de 19M d’euros, s’emmarca en el Pla Estratègic del Parc, i té com a principals objectius consolidació del transport col·lectiu com a mitjà d’accés preferent, garantir el dret a la mobilitat a totes les persones i disminuir les emissions contaminants. La previsió és que d’aquí a 5 anys hi hagi una reducció de gairebé 1.500 tones de CO2, un 23% menys que actualment.

El Pla vol augmentar la proporció de persones que accedeixen al cim en transport col·lectiu fins al 60%, reduint els desplaçaments en vehicle privat. Per aconseguir-ho s’ha establert un nou model de servei de llançadores, que canvien el seu recorregut per finalitzar a la Plaça del Doctor Andreu, on es troba la estació inferior del funicular. Els visitants disposaran de 3 línies de Tibibus amb punts de sortida diferents: l’Estació d’Autobusos Barcelona Nord (T2A), l’aparcament B:SM de Sant Genís – Vall d’Hebron (T2C) i a la Plaça Kennedy (T2C).

Paral·lelament, també s’han tingut en compte altres opcions més sostenibles i saludables de mobilitat, i s’ha millorat la senyalització dels camins i les vies verdes del voltant del Parc per incentivar la pujada a peu.

El Tibidabo va iniciar el seu Pla de Mobilitat l’any 2008, amb la peatonalització de l’entorn i el nou motor del funicular que va permetre duplicar la seva capacitat, que es torna a duplicar amb la nova Cuca de Llum. És un Pla que busca una mobilitat de més sostenible, eficient i segura, potenciant un model de ciutat més humana, que millora la qualitat de vida de la seva gent i garanteix la qualitat de l’aire que s’hi respira, i complint els compromisos climàtics signats per l’Ajuntament.

La nova porta d’entrada al Parc d’Atraccions Tibidabo

La Cuca de Llum s’integra al Parc com la seva primera experiència, i en serà la porta d’entrada. La reforma ha suposat una renovació integral de la infraestructura ferroviària, que inclou les estacions, la plataforma de les vies i la substitució de l'antiga catenària per un tercer carril, que ha permès que els nous vehicles tinguin més alçada i, per tant, més espai interior. Tots dos vehicles seran de conducció automàtica, gràcies a un avançat sistema d’operació del servei que permet una millor optimització i més seguretat.

Les estacions s’han remodelat interiorment, pràcticament en la seva totalitat. El nou vehicle requereix fossats mes profunds que permetran executar el manteniment des de la part inferior. Aquests fossats estan franquejats per portes automàtiques que permeten la circulació sense conductor en el vehicle i que garanteixen la seguretat dels passatgers a la zona de via mentre el tren no està en l’andana.

El funicular serà molt més ràpid i eficient: s’ha augmentat la seva capacitat amb 252 passatgers per viatge, mantenint el traçat amb un recorregut de 1.150 metres, un desnivell de 277 metres i un pendent mitjà del 25%. Té un disseny innovador realitzat per l’arquitecte Josep Miàs, que ha aconseguit crear un model exclusiu allunyat de l’estandarització habitual de la construcció ferroviària, assolint el repte de generar una experiència singular als viatgers, a la vegada que es millora el seu confort.

El disseny fa possible una vista panoràmica única, que a la pujada mostrarà el Parc amb el Giradabo de fons i a la baixada la ciutat de Barcelona. Aquesta serà una de les maneres de poder gaudir de la nova experiència mentre duri el viatge, però no la única, ja que disposa de diverses pantalles interactives i tauletes electròniques que permetran la interacció dels viatges amb la Cuca de Llum, i que seran font de coneixement i entreteniment.

La il·luminació, que segueix una línia moderna i futurista, serà part important de la nova imatge de la Cuca de Llum i es potenciarà quan es faci fosc. És llavors quan es descobrirà el veritable sentit del nom del funicular, ja que els vehicles s’il·luminaran resseguint el seu perfil, creant la imatge d’una veritable Cuca de Llum escalant la muntanya.

En resum, les principals característiques de la nova Cuca de Llum, són les següents:

  • Visibilitat panoràmica amb grans superfícies de vidre i frontal lliure sense cabina.
  • Gran confort pels viatgers: climatització, suavitat i silenci de marxa.
  • Dispositius i pantalles interactives per oferir una experiència educativa als passatgers
  • Millores en accessibilitat per a persones amb mobilitat reduïda amb un nou ascensor exclusiu.
  • Il·luminació exterior dels vehicles.
  • Millor aprofitament de l’espai interior dels vagons.
  • Millores en l’operativitat del servei: conducció automàtica remota o amb conductor a bord (amb un pupitre de conducció especial).

Un funicular centenari, el primer de l’Estat

El Funicular del Tibidabo va començar a construir-se al juny del 1900 per iniciativa del doctor Salvador Andreu, fundador del Parc d’Atraccions del Tibidabo, i al juliol del 1901 ja va fer la seva primera ascensió a la muntanya. Les primeres carrosseries estaven fetes de fusta i disposaven de 5 compartiments, repartits entre les classes preferent i general, amb una capacitat màxima de 80 passatgers per comboi.

Des de llavors, el Funicular ha estat remodelat en diverses ocasions. Com a conseqüència del seu èxit, al 1922 es va canviar tota la maquinària i es va augmentar la seva capacitat, arribant a les 140 persones per viatge. Es va tornar a ampliar l’any 1958, quan també es van substituir el xassís dels antics vagons de fusta per nou vagons de xapa metàl·lica. Dos anys més tard, al 1960, es va instal·lar una nova màquina de tracció, que va permetre disminuir la durada del trajecte en augmentar la velocitat del Funicular a 4 metres per segon.

La última remodelació es va realitzar al 2007, millorant la maquinària de tracció. L’antic funicular va fer el seu darrer viatge el setembre del 2019 per donar pas a una nova etapa: 120 anys després el nou funicular tornarà convertit en la Cuca de Llum, la primera experiència del Parc, recuperant la idea original del doctor Andreu.

Back

 
To top