29/04/2021

L’Estadi Olímpic es converteix en un laboratori STEAM per a més de 1.000 alumnes d’ESO

Els i les estudiants han pogut experimentar amb diverses activitats per adquirir coneixements en diverses matèries, com la Biologia, la Química, la Física, la Tecnologia i les Matemàtiques

Es tracta d’una jornada organitzada per Barcelona de Serveis Municipals, l’Escola d’Enginyeria Barcelona Est de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech

Una de les proves ha consistit en un joc per entendre el model matemàtic que hi ha darrera la transmissió de la Covid-19 i prendre consciència de la importància de les vacunes per aturar-la

La dansa, la música o la màgia han estat altres disciplines presents en les activitats, que han anat des de la construcció d’un coet propulsat per aigua a haver de travessar un laberint làser

Es tracta d’una jornada feta per a alumnes i per alumnes – les proves les han dissenyat estudiants de la UPC – el que afavoreix encara més l’experiència de l’aprenentatge

Aquest matí, l’Estadi Olímpic Lluís Companys s’ha convertit en el centre d’experimentació Visions – STEAM Anella, on 1.048 alumnes de 2n i 3r d’ESO de 12 escoles barcelonines han pogut realitzar tot un seguit d’activitats associades a la cultura STEAM, un concepte educatiu format per les inicials, en anglès, de Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques. Es tracta de la segona edició del Visions – STEAM Anella, després que l’any passat no es pogués celebrar a causa de la pandèmia. Enguany, s’ha adaptat la jornada a les condicions sanitàries actuals, limitant el nombre d’alumnes participants a la meitat dels 2.000 habituals, i seguint en tot moment els protocols de seguretat establerts.
 
El projecte té com a objectiu proporcionar coneixement a l’alumnat de manera flexible, aportant creativitat i innovació en un entorn lúdic però amb tot el rigor acadèmic, i està organitzat de manera conjunta per Barcelona de Serveis Municipals (B:SM) i l’Escola d’Enginyeria Barcelona Est (EEBE) de la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC). Es busca també destacar referents femenins, amb una especial mirada en trencar estereotips i potenciar les vocacions científiques entre les noies.

Visions – STEAM Anella forma part d’un projecte educatiu més ampli, que juntament amb al Visions – STEAM Fòrum, que està previst que es celebri a finals de maig, i el Fisidabo 2K conformen la gran aposta de la ciutat per donar impuls a la cultura STEAM i convertir la Barcelona en un pol d’innovació educativo-científica.

Els alumnes d’ESO han estat acompanyats per una cinquantena de monitors, estudiants de la UPC, pel professor Luis Carlos Pardo, del Departament de Física de la UPC, coordinador de la iniciativa juntament amb Artur Paz. Són ells i elles qui han dissenyat i pensat les activitats que s’han realitzat, aquest any parant especial cura en explicar qüestions relacionades amb les malalties infeccioses o la vacunació, arran de la pandèmia de la Covid-19. Es tracta, per tant, d’una jornada feta per alumnes i per a alumnes, aconseguint així una proximitat que ha afavorit encara més l’experiència de l’aprenentatge.
 
15 activitats basades en 5 eixos STEAM

La jornada ha comptat amb 15 activitats basades en cinc eixos – Arts, Cervell, Energia, Matèria i Tecnologia – que han estat pensades i dissenyades a partir dels continguts específics de les matèries d’ESO, amb l’objectiu que els estudiants puguin aplicar a l’aula el que han après avui a l’Estadi.

Una de les activitats de més actualitat ha estat la que s’ha realitzat al voltant de la pandèmia, dintre de l’eix Cervell, realitzada en col·laboració amb Daniel López Codina, del grup de recerca de la UPC BIOCOM-SC. Els alumnes es classificaven, a través de cartolines de colors, entre persones infeccioses, amb capacitat de contagiar, persones susceptibles de ser infectades i persones amb immunitat, per comprovar a través d’un joc el model matemàtic que s’amaga darrera la transmissió d’un virus com el de la Covid-19. L’experiment continuava amb una segona part, introduint al joc a les persones vacunades, per comprovar la importància d’aturar l’avançament del virus.

La música i la dansa han format part de l’eix Arts. Una de les activitats convidava a ballar les tres lleis de Newton, perquè els alumnes les poguessin experimentar amb el seu propi cos, amb la participació del grup de dansa contemporània EQUIDART. La segona de les activitats d’aquest eix ha portat a l’Estadi a la banda Moby Dixie, que a través del jazz han mostrat les relacions físiques i matemàtiques que hi ha darrera de les improvisacions musicals i dels propis instruments.
 
L’eix de l’Energia s’ha centrat en mostrar els beneficis que la mobilitat sostenible pot tenir per tal de reduir la contaminació a les ciutats, i a través d’un joc amb unes bicicletes estàtiques s’ha pogut esbrinar els quilograms de CO2 que es poden deixar d’emetre simplement pel fet de pedalar per a desplaçar-nos per Barcelona.  

Pel que fa a l’eix de la Matèria, s’ha preparat un laboratori de química on els alumnes han pogut traslladar-se a un hipotètic futur a mart, on s’utilitza la cuina molecular alimentar-se a través d’esferificacions, i entendre el comportament d’un element químic com és l’alginat. També han pogut estudiar la flotabilitat dels cossos aplicant el principi d’Arquímedes.

L’últim eix, el de la tecnologia ha fet que els nois i nois passessin de fer avions de paper, per calcular el millor angle de llançament, a construir el seu propi coet propulsat per aigua, i ha completat la jornada amb el “STEAM Laser Game”, un laberint làser que han hagut de travessar per posar a prova els seus coneixements sobre la cultura STEAM.  

Back

 
To top