21/06/2021

L’SPRO, l’app de la distribució urbana de mercaderies, supera els 90.000 usuaris

En poc més d’un any, l’aplicació professional de la distribució d’última milla (DUM), desenvolupada per B:SM, compta ja amb 93.515 usuaris, que han realitzat més de 9 milions d’operacions

Recentment s’hi ha integrat Sant Boi de Llobregat, i amb aquesta incorporació ja són 9 els municipis de l’Àrea Metropolitana on es pot fer servir l’SPRO

L’SPRO agilitza l’estacionament a les places DUM, ja que permet localitzar-les per geolocalització, consultar la previsió de l’ocupació i els horaris de regulació de cada una de les zones i rebre alertes personalitzades

La càrrega i descàrrega, etapa final de la distribució urbana de mercaderies, suposa una part important del trànsit que circula diàriament per les ciutats que s’ha incrementat amb l’impuls del comerç electrònic, especialment, durant la pandèmia

L’SPRO, l’aplicació mòbil per als professionals de la distribució urbana de mercaderies, continua creixent poc més d’un any del seu naixement. L’app compta ja amb 93.515 usuaris que han realitzat més de 9 milions d’operacions d’estacionament, de les quals 8 milions corresponen a la ciutat de Barcelona. L’SPRO, desenvolupat per Barcelona de Serveis Municipals (B:SM), unifica en una sola app la gestió de l’estacionament de les places destinades a la Distribució Urbana de Mercaderies (DUM) de Barcelona i l’Àrea Metropolitana, i permet geolocalitzar les places DUM, consultar la previsió d’ocupació i personalitzar alertes. L’app és gratuïta i està disponible tant per a dispositius iOS com Android.

El creixement de l’app queda palès, també, amb l’increment de municipis on l’SPRO està en funcionament. Recentment s’ha integrat a l’aplicació Sant Boi de Llobregat, i ja són 9 els municipis inclosos. L’app també està disponible a Badalona, Castelldefels, Esplugues de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Santa Coloma de Gramenet, a més de Barcelona, on es poden gestionar més de 8.500 places DUM. Està previst que l’abast d’SPRO continuï ampliant-se, i que s’integrin altres municipis, com el Prat de Llobregat.

La distribució urbana de mercaderies (DUM) representa una part important del trànsit diari de les ciutats (20 % del volum del trànsit i el 40% del volum de contaminació), i ha crescut amb l'impuls del comerç electrònic i, molt especialment, durant aquest temps de pandèmia. L’SPRO, facilita la gestió d’aquestes places i contribueix a la pacificació de les ciutats, fent disminuir el trànsit d’agitació i reduint l’emissió de gasos contaminants.

Com funciona l’SPRO

L’app té una usabilitat intuïtiva i segura, que permet activar l’estacionament a les places de DUM en pocs passos, perquè els seus usuaris i usuàries puguin gaudir de 30 minuts d’aparcament gratuït i realitzar la càrrega i descàrrega amb comoditat. Només cal seleccionar l’àrea i indicar a l’app el codi DUM de la zona, que es troba al senyal vertical. A Barcelona, si el vehicle utilitzat està classificat com a 0 emissions, es disposarà de 30 minuts gratuïts addicionals. A les places DUM, només hi poden estacionar els vehicles registrats i autoritzats, i per tant, l’SPRO verifica si un vehicle concret hi pot aparcar o no en funció de la seva matricular.

L’SPRO permet també localitzar les places DUM de forma senzilla gràcies a sistema de geolocalització, consultar la previsió de l’ocupació i els horaris de regulació de cada una de les zones, i configurar alertes personalitzades, per rebre notificacions quan s’estigui acabant el temps d’estacionament. A més, permet consultar, de manera senzilla, totes les operacions realitzades i les dades del vehicle que les ha realitzat, sigui amb un compte personal o amb un compte d’empresa.

S’incorpora un sistema predictiu de disponibilitat de places lliures d'estacionament regulat a Barcelona, per a ajudar els usuaris a trobar aparcament en superfície. Només cal introduir la destinació i hora prevista d'arribada i l’app mostra sobre el mapa la predicció de disponibilitat de places als diferents trams: en color verd es mostra disponibilitat alta; en taronja, disponibilitat mitjana; i en vermell, baixa. Les zones marcades en gris no tenen dades de pronòstic.  

Donar-se d’alta a l’SPRO és molt fàcil. Només cal omplir un senzill formulari a la mateixa aplicació, a https://www.areaverda.cat/es/spro o a la web de l’AMB. També s’ofereix la possibilitat de crear un compte d’empresa, que poden utilitzar múltiples usuaris sempre que l’administrador els hi doni els permisos necessaris. En aquest cas, el registre s’ha de fer a través de les pàgines webs esmentades.

La Distribució Urbana de Mercaderies

La distribució urbana de mercaderies (DUM) ha de desenvolupar-se de la manera més eficient possible per generar el mínim d’afectacions al trànsit urbà i la qualitat de vida de la ciutadania; molt especialment, en l’anomenada “última milla” de la DUM que és el lliurament al client final o el comerç detallista.

La càrrega i la descàrrega d’aquesta “última milla”  s’ha vist incrementada amb l’impuls del comerç electrònic, molt especialment, durant aquest temps de pandèmia, que ha arribat a créixer fins a un 55%. La solució pels operadors del transport de mercaderies són les places de càrrega i descàrrega habilitades a l’espai públic i regulades per les ordenances municipals. Amb aquests espais regulats es dóna resposta a una sèrie d’objectius:

  • Augmentar la disponibilitat de places DUM a través d’una major rotació en aquestes places
  • Adaptar millor el temps horari a les necessitats reals dels diferents professionals.
  • Optimitzar l’ús de l’espai públic.
  • Reduir la indisciplina en l’estacionament a les places de càrrega i descàrrega, facilitant-ne, la prevenció i la lluita contra el frau.
  • Establir polítiques de mobilitat avançades i flexibles, que siguin transversals i que facilitin la convivència de tots els usos a l’espai públic.
  • Potenciar les polítiques de mobilitat encaminades a millorar la qualitat de l’aire i reduir el soroll al municipi facilitant als professionals de la distribució informació de la previsió de l’ocupació de les zones. S’intenta evitar vehicles comercials circulant buscant estacionament o que la descàrrega de mercaderies es faci amb un estacionament incorrecte.

Back

 
To top