22/11/2019

Barcelona estrena parquímetres

El nou model ha estat desenvolupat especialment per la ciutat de Barcelona, i està dissenyat per assumir els reptes que exigirà la mobilitat del futur

Els nous parquímetres incorporen una pantalla més gran i interactiva, tecnologia contactless per efectuar un pagament més ràpid i segur, i ja no caldrà imprimir el tiquet per deixar-lo al vehicle

Es col·locaran més de 2.000 parquímetres a la ciutat minimitzant l’impacte a la ciutadania, ja que el servei no es veurà afectat 

L’Ajuntament de Barcelona ha iniciat ja les tasques d’instal·lació dels nous parquímetres que han de substituir als que fins ara estaven donant servei a la ciutadania. Es tracta d’un model de parquímetre innovador i que s’ha desenvolupat i dissenyat especialment per a Barcelona, tenint en compte les necessitats concretes de la ciutat. D’aquesta manera, s’ha aconseguit desenvolupar un parquímetre que està totalment preparat per assumir els reptes que exigirà la mobilitat del futur.

Amb aquest nou model, Barcelona fa una contribució a la indústria dels parquímetres i a la gestió de la mobilitat, ja que el model desenvolupat de manera especial per la ciutat serà expandit a altres ciutats del món, que ja han començat el procés de compra d’aquest parquímetre. La participació de Barcelona en aquest projecte ha estat cabdal, i posa el sector públic al capdavant de l’impuls a la recerca i innovació en matèria de mobilitat.

En aquest sentit, les exigències i requeriments de Barcelona han causat que els grans operadors i fabricants hagin fet un esforç de recerca i  investigació, i hagin treballat en el desenvolupament d’aquest parquímetre que és, actualment, el més avançat a escala mundial.

Com són els nous parquímetres?

Els nous parquímetres aporten diverses millores pensant, sobretot, en la millora de l’experiència de l’usuari. El que primer destaca és el seu disseny més modern i accessible, amb una pantalla a color molt més gran que, a més, és tàctil. Així es facilita molt més la interacció que l’usuari ha de realitzar amb el mateix parquímetre, millorant-ne la comunicació i la usabilitat. També millora el procés de pagament, ja que s’incorpora per primera vegada la tecnologia contactless pel pagament amb targeta i dispositiu mòbil, el que suposa un augment de la facilitat d’ús i la seguretat.

Els ciutadans i ciutadanes també estalviaran temps amb els nous parquímetres. A partir d’ara no serà necessari imprimir el tiquet d’aparcament ni haver d’anar a deixar-lo al cotxe, ja que en el moment d’obtenir-lo, caldrà introduir la matrícula al parquímetre i l’estacionament quedarà enregistrat, amb el conseqüent estalvi de paper que això significa. Un cop gestionada la introducció de matrícula i el pagament, l’usuari no necessitarà fer res més, i els vigilants de zona podran comprovar en els seus dispositius mòbils que aquell vehicle està estacionat correctament. La sostenibilitat del parquímetre queda palesa també per la placa solar que incorpora, que absorbeix l’energia per carregar la seva pròpia bateria. 

La contribució a la millora de l’aire és un altre dels objectius dels nous parquímetres de Barcelona. En aquest sentit, incorporen el reconeixement del distintiu ambiental de la DGT assignat a cada vehicle, destriant també aquells amb distintiu Zero Emissions i ECO. A més, també estan preparats per aplicar el component variable de la taxa de l’estacionament regulat en cas d’Episodi de Contaminació Atmosfèrica; mentre duri l’Episodi la taxa augmenta 2 euros/hora, excepte pels vehicles ECO que es manté la taxa, i pels vehicles Zero Emissions, que és bonificada al 100%.

Més de 2.000 nous parquímetres a la ciutat

La substitució dels 2.778 parquímetres actuals es produirà en dues fases i minimitzant al màxim l’impacte a la ciutadania, ja que no s’interromprà el servei mentre durin les feines de renovació. La primera fase consistirà en la col·locació d’un total de 2.068 parquímetres, la gran majoria dels quals, fins a 2.039, mantindran la mateixa localització que els antics, mentre que hi haurà 29 que es desplaçaran per adequar la seva ubicació a les necessitats dels usuaris. La segona fase consistirà en la retirada de parquímetres antics que no seran substituïts.

Les tasques d’instal·lació dels nous parquímetres es realitzaran als 10 districtes de manera esglaonada i, prèviament a la realització dels treballs d’adequació, es senyalitzaran i acotaran les zones que corresponguin. La substitució d’un parquímetre, de manera individual, es fa de forma ràpida, realitzant la retirada de l’antic, la col·locació del nou i el reacondicionament del paviment, en cas que sigui necessari.

Està previst que les tasques de renovació hagin finalitzat completament al primer trimestre de 2020.

L’AREA, una eina de gestió de la mobilitat sostenible

Els nous parquímetres suposen un pas endavant a l’hora de treballar vers als objectius de l’AREA, que és, sobretot, una eina de gestió de la mobilitat sostenible, en una ciutat amb una densitat de població alta, de 15.867 habitants per km2, i no és només una eina per regular l’estacionament en superfície.
En aquest sentit, l’AREA és fonamental per guanyar més espai públic a la ciutadania i millorar la seva comoditat, i també la seguretat en el seu dia a dia, i d’optimitzar l’espai d’estacionament disponible a la via pública, Així, s’augmenta la disponibilitat d’estacionament per als residents, proveint-los de més espais a les seves zones.

També contribueix de manera essencial a la mobilitat sostenible de la ciutat, ajudant a reduir les emissions derivades de la congestió i del trànsit d’agitació, que és aquell que es produeix quan els vehicles busquen lloc d’estacionament. Gestionant aquest trànsit d’agitació, s’aconsegueix augmentar la fluïdesa del trànsit general, afavorint d’aquesta manera la seguretat, lluitant també contra la indisciplina.

Més de 270 treballadors realitzen aquesta tasca amb la voluntat de donar resposta a les noves necessitats en mobilitat i coexistència urbana, i fa que Barcelona es situï com a ciutat capdavantera a l’hora de posar la innovació i la tecnologia al servei dels seus ciutadans. 
 
Actualment, l’AREA consta de 6 tipus de places regulades diferents:

•    Resident: 3.300 places per ús exclusiu de residents de la zona
•    Verdes: 38.200 places per prioritzar l’ús de residents, amb ús mixt
•    Blaves: 7.500 places per fomentar la rotació de vehicles al voltant de zones amb un ús intensiu de l’espai públic
•    DUM: 8.500 places per la Distribució Regulada de Mercaderies, lliures de pagament
•    Motos: més de 40.000 places per motocicletes, lliures de pagament
•    Zona BUS: 120 places per la parada i estacionament d’autocars

El desenvolupament dels nous parquímetres suposen un pas endavant cap a la digitalització de l’AREA, iniciada el 2013 amb l’ApparkB, actualment integrat dintre de l’aplicació mòbil SMOU, que permet, entre altres serveis, gestionar l’estacionament en superfície. Altres passos desenvolupats en aquest àmbit són l’app areaDUM per la gestió de les zones de distribució urbana de mercaderies i el projecte de Sistema d’Informació a l’Usuari, una eina predictiva que permet visualitzar a través del mòbil i de forma immediata, la disponibilitat de places d’aparcament de la ciutat, desincentivant viatges a zones sense estacionament disponible i reduir el trànsit d’agitació.  Un sistema integrat per millorar l’experiència de l’usuari a través de mitjans digitals.

Més informació i vídeos sobre el funcionament del nou parquímetre aquí

Tornar al llistat de notícies

 
Pujar