27/10/2018

El Funicular del Tibidabo es modernitza i es transforma en la “Cuca de Llum”

Al setembre de 2019 començaran les tasques de remodelació del Funicular, que s’integrarà al Parc com una experiència més

El Funicular del Parc d’Atraccions Tibidabo, amb gairebé 120 anys d’història, s’aturarà a finals de l’any vinent amb motiu d’una remodelació que ha de permetre la seva modernització per adequar-se a les necessitat actuals. L’objectiu és millorar-ne l’operativa, incorporar actualitzacions al sistema de seguretat, fes més fàcil el manteniment i millorar el confort dels usuaris. La velocitat del Funicular augmentarà fins als 10m/s, el que permetrà fer més viatges per hora, i també hi haurà més capacitat per passatgers, passant de les 120 places actuals a 252. La durada del trajecte serà de 3 minuts aproximadament a velocitat màxima.

Amb la remodelació, el Funicular passarà a anomenar-se “Cuca de Llum”, i quedarà integrat al Parc com si fos una atracció més. En aquest sentit, el disseny del Funicular serà totalment renovat i personalitzat, i es millorarà substancialment l’experiència de l’usuari que, a més, podrà interactuar amb l’atracció.
 
L’inici de les tasques de remodelació, que compten amb un pressupost de 18,03 milions d’euros, està previst per setembre de 2019, i acabarien l’agost del 2020. El projecte dels vehicles el durà a terme Telefericos y Nieve, empresa filial de Leitner Ropeways, en col·laboració amb Mias Architects, que s’ha encarregat de les qüestions de disseny.

La Cuca de Llum, una nova atracció del Parc

El nou Funicular es transformarà, després de la remodelació en la “Cuca de Llum”, i serà la primera atracció del Parc, ja que és la que els visitants utilitzaran per accedir-hi. L’interior del Funicular quedarà liberalitzat, habilitant una major superfície disponible i convertint-se en un espai diàfan que oferirà una major permeabilitat visual interior. Així, l’atracció permetrà que els viatgers puguin gaudir encara més i millor de la vista panoràmica durant el trajecte a través dels grans finestrals que hi haurà.

La vista panoràmica serà una de les maneres de poder gaudir de la nova atracció mentre duri el viatge, però no la única. S’instal·laran diverses pantalles interactives i tauletes electròniques que permetran la interacció dels viatges amb l’atracció, i que tindran una funció didàctica i d’entreteniment. Els viatgers podran conèixer com és el funcionament d’un funicular, la seva història, així com la del Parc en general, veure vídeos interactius i jugar a través de les tauletes tàctils, gaudint d’una completa experiència educativa voltant del Funicular i del propi Parc d’Atraccions Tibidabo.
 
La il·luminació serà part important de la nova imatge de la Cuca de Llum. Es millora la il·luminació interior, i es dóna més rellevància a la il·luminació exterior, que segueix una línia més moderna i futurista, i que potenciarà el seu efecte quan es faci fosc.

El disseny de l’atracció ha estat pensat també per millorar el confort i l’experiència de l’usuari. En aquest sentit, es reduirà l’impacte acústic i de vibracions del trajecte, s’instal·larà un sistema avançat de climatització, i s’ha realitzat un disseny més depurat dels elements interiors. Exemple d’això en són els seients, molt més ergonòmics i còmodes.

També es millora la capacitat informativa del funicular, que permetrà informar als passatges d’operacions normals o extraordinàries. A banda dels elements comunicatius interactius, com les tauletes, s’instal·laran diverses pantalles, altaveus, i una interfonia bidireccional , que generaran una millor comunicació amb el visitant.

Millores tècniques

Els condicionament tècnics que s’hi efectuaran augmentaran la seguretat del Funicular, que quedarà totalment adaptat a les normatives vigents de transport per cable. Entre les mesures que s’aplicaran per fer més fiable la seguretat està la inclusió d’elements antiincendi, la instal·lació d’il·luminació d’emergència i de passamans, així com una millora en el sistema d’obertura i tancament de portes. A més, s’implantarà un renovat sistema de vídeo i àudio i vigilància per mitja d’un sistema de CCTV.

L’operativitat també es veurà millorada ja que els 2 combois,el que fa el viatge d’anada i el que fa el de tornada, podran ser operats de dues formes o de manera remota amb el mode automàtic o un conductor a bord, que disposarà d’un pupitre de conducció especial, ja que s’ha eliminat al cabina per potenciar les vistes panoràmiques. A més, s’ha millorat l’accés per a persones amb mobilitat reduïda, adequant totalment un dels compartiments del Funicular i instal·lant un ascensor exclusiu per aquestes persones a l’estació superior.
 
Les tasques de manteniment, ja siguin ordinàries o extraordinàries també es faciliten i, fins i tot, es reduiran. En aquest sentit està previst instal·lar armaris elèctrics en l’interior del vehicle i trapes tècniques al terra, per poder accedir de manera més senzilla als frens, a la central hidràulica, a les bateries d’emergència o a la unió entre vagons.

Primer Funicular de l’estat

El Funicular del Tibidabo va començar a construir-se al juny del 1900 per iniciativa del doctor Salvador Andreu, fundador del Parc d’Atraccions del Tibidabo. La idea va sorgir arrel d’un viatge a Suïssa d’un dels seus amics, on va poder experimentar un viatge amb Funicular. El Dr. Andreu en va sentir a parlar i va decidir que aquell “estrany ascensor” era el transport idoni per poder accedir al cim del Tibidabo.

Al juliol del 1901 el Funicular ja va fer la seva primera ascensió a la muntanya, sota la supervisió de l’enginyer Bonaventura Roig i, una vegada enllestides les obres i els últims ajustament, es va poder inaugurar a l’octubre del mateix any. Les primeres carrosseries estaven fetes de fusta i disposaven de 5 compartiments, repartits entre les classes preferent i general, amb una capacitat màxima de 80 passatgers per comboi.
 
Des de llavors, el Funicular ha estat remodelat en diverses ocasions. Com a conseqüència del seu èxit, al 1922 es va canviar tota la maquinària i es va augmentar la seva capacitat, arribant a les 140 persones per viatge. Es va tornar a ampliar l’any 1958, quan també es van substituir el xassís dels antics vagons de fusta per nou vagons de xapa metàl·lica. Dos anys més tard, al 1960, es va instal·lar una nova màquina de tracció, que va permetre disminuir la durada del trajecte en augmentar la velocitat del Funicular a 4 metres per segon. La última remodelació es va realitzar al 2007, millorant la maquinària de tracció.

El trajecte del Funicular té una longitud de 1.124 metres i un desnivell de 272 metres entre l'estació inferior i la superior.


Tornar al llistat de notícies

 
Pujar