15/06/2020

L’Ajuntament de Barcelona inicia l’ampliació de l’AREA a sis districtes de la ciutat

El Govern municipal comença així les actuacions per estendre les zones d’aparcament regulat en superfície amb l’objectiu de millorar l’espai públic i contribuir a la mobilitat sostenible, donant compliment als objectius del Pla de Mobilitat Urbana (PMU)

En els propers mesos es regularan 9.558 noves places als districtes de Les Corts, Sarrià-Sant Gervasi, Horta-Guinardó, Nou Barris, Sant Andreu i Sant Martí. A més, se senyalitzaran 3.186 places d’estacionament per a motos

Es prioritzen les zones amb manca d’estacionament per a residents, i que han vist incrementada la presència de vehicles forans

Un cop finalitzi aquesta primera fase d’ampliació, la previsió és continuar les actuacions fins assolir la regulació pràcticament total de l’estacionament en superfície a tota la ciutat, durant aquest mandat


L’Ajuntament de Barcelona adapta la mobilitat de la ciutat a la sortida progressiva del confinament provocat per l’emergència sanitària de la COVID-19. Els principals objectius contemplats a la mesura de Govern “Una nova mobilitat sostenible en un nou espai públic”,  passen per l’adopció de mesures que assegurin les màximes garanties sanitàries en els desplaçaments a la ciutadania i que, alhora, tornin a encaminar la mobilitat cap als objectius del Pla de Mobilitat Urbana (PMU), fomentant l’anar a peu, en transport públic i en bicicleta. En aquest marc, el Govern municipal inicia una de les actuacions previstes a la mesura com és l’extensió de les zones d’aparcament regulat en superfície, per tal d’anar disminuint progressivament el pes dels desplaçaments en vehicle privat.

Barcelona té actualment 49.823 places d’estacionament regulat en superfície per cotxes, sense considerar les places reservades: 7.716 d’AREA Blava per fomentar la rotació de vehicles al voltant de zones amb un ús intensiu, 38.817 d’AREA Verda amb preferència per a residents però possibilitat d’ús forà i 3.290 d’AREA Exclusiva residents. A banda, hi ha senyalitzades 74.394 places d’aparcament per motos i 9.575 per càrrega i descàrrega. Es calcula que en total resten 55.905 places d’estacionament no regulat a tota Barcelona. 

Davant de l’increment progressiu del trànsit privat a la ciutat, especialment a partir de la crisi de la COVID-19, l’Ajuntament de Barcelona inicia l’ampliació de les places regulades, prioritzant aquelles zones on la regulació de l’aparcament més beneficiï als residents, i a on hagi incrementat la presència de vehicles forans, amb la previsió d’assolir la regulació pràcticament total de l’estacionament en superfície de la ciutat durant aquest mandat.

L’AREA és una de les eines essencials de gestió de la mobilitat sostenible a la ciutat i té com a objectiu regular la demanda d’aparcament al carrer optimitzant l’espai disponible, disminuir els desplaçaments en vehicle privat i afavorir els mitjans de transport més sostenibles i menys contaminants. L’AREA fa temps que es va adaptant tecnològicament per afrontar els reptes que exigeix la mobilitat del futur. En aquesta línia, destaca la recent implantació dels nous parquímetres a tota la ciutat, que permeten mitjançant el reconeixement dels vehicles el tractament amb diferents tarifes, segons la seva etiqueta ambiental, així com les eines de predicció, a disposició de les usuàries i usuaris, que permeten la planificació dels desplaçaments i el coneixement de l’estat de l’aparcament en superfície, evitant així el trànsit generat en la cerca d’aparcament amb desplaçaments innecessaris.
 
Les places d’estacionament regulat d’AREA Blava de Barcelona estan ubicades als voltants de les zones de servei amb sector terciari, zones comercials, hospitals, escoles, etc. amb l’objectiu de facilitar l’estacionament dels vehicles el més a prop possible del destí de les seves gestions, afavorint la rotació d’aquestes places, amb el compromís de deixar lliure la plaça per un altre usuari el més aviat possible.

Les places d’estacionament regulat d’AREA Verda de Barcelona tenen com objectiu prioritzar l’estacionament dels residents de la zona sobre els dels no residents.

Noves places a partir d’aquest mes de juny a 6 districtes

A partir del mes de juny, l’Ajuntament de Barcelona estén l’AREA a 6 nous districtes amb un total de 9.558 noves places, en una primera fase, que s’allargarà fins a l’octubre de 2020. En paral·lel, també se senyalitzaran un aproximat de 3.186 noves places d’estacionament per motos. Els districtes on es faran les actuacions de regulació de les places són de Les Corts, Sarrià-Sant Gervasi, Horta-Guinardó, Nou Barris, Sant Andreu i Sant Martí.

Aquesta extensió permetrà regular espais de la ciutat que fins ara s’utilitzaven com aparcament gratuït per part de conductors forans, fet que incrementa la densificació del trànsit en aquestes zones, així com la pol·lució. A més, l’ampliació també dona resposta a les peticions d’alguns barris per prioritzar l’aparcament per als residents de les zones més deficitàries.

Nous parquímetres intel·ligents i apps per millorar la comoditat i seguretat

Un cop finalitzada la instal·lació dels 2.073 nous parquímetres s’incrementen les mesures per millorar la qualitat de l’aire de la ciutat, atès que el nou model incorpora el reconeixement del distintiu ambiental de la DGT assignat a cada vehicle, penalitzant les tarifes d’aquells vehicles més contaminats. A més, els parquímetres també estan preparats per aplicar el component variable de la taxa de l’estacionament regulat en cas d’Episodi de Contaminació Atmosfèrica.

Els nous parquímetres ja no necessiten impressió del tiquet d’estacionament ni col·locar-lo a la part interna del vehicle, ja que reconeixen la matrícula del vehicle i emeten comprovants digitals que són consultats pels dispositius de vigilància al carrer. Aporten diverses millores pensant especialment en l’experiència de l’usuari, ja que es tracta d’un disseny més modern i accessible, amb una pantalla a color més gran i usable. Es millora també el procés de pagament ja que incorpora per primera vegada la tecnologia contactless pel pagament per targeta i dispositiu mòbil, fet que augmenta la seguretat de l’operació i la facilitat d’ús.

Una bona alternativa als parquímetres és l’app smou, que incorpora diversos serveis i entre els quals es troba l’apparkB, que permet pagar l’estacionament a l’AREA Verda i Blava. En aquest sentit, l’smou permet gestionar l’estacionament de manera ràpida, senzilla i còmode, directament des del telèfon mòbil, i tenint en compte la situació sanitària actual suposa una mesura de protecció més per evitar tocar la pantalla tàctil del propi parquímetre. L’smou està disponible per a la seva descàrrega gratuïta a dispositiu iOS i Android.

Imatge de la campanya de l’app smou

Els usuaris de les zones de residents disposen també de l’app ONAparcar resident mitjançant la qual poden gestionar els seus tiquets de forma diària, setmanal o trimestral, i també eviten desplaçaments innecessaris o contactes físics amb el parquímetre.

Les dues aplicacions mòbils estan perfectament integrades amb els nous parquímetres, fet que permet als usuaris poden finalitzar les seves operacions amb el parquímetre en el cas que el dispositiu mòbil presenti alguna incidència o s’hagi quedat sense bateria.

Noves tarifes ambientals

Entre les mesures adoptades recentment en el marc de l’estratègia global de la nova mobilitat sostenible, destaca l’aplicació  de les  noves tarifes ambientals. que incorporen els criteris definits per la Direcció General de Trànsit (DGT) per valorar el nivell de contaminació dels vehicles que estacionin tant en l’AREA Blava com en l’AREA Verda d’ús forà. En aquest sentit, els vehicles de 0 emissions podran estacionar de manera gratuïta a l’AREA Blava pel temps màxim estipulat.

Amb la nova normativa es regula també la franja del migdia de l’AREA Blava, de 14h a 16h. A més, es penalitza la mala utilització del servei, revisant l’import de cancel·lació de denúncia, que passa de 7€ a 9€.

Tornar al llistat de notícies

 
Pujar