05/10/2018

L’Ajuntament de Barcelona millora la mobilitat a l’entorn del Park Güell

Es posa en servei un autobús llançadora des de  la parada de metro d’Alfons X fins a l’entrada al Park Güell per ajudar a descongestionar les línies de bus regulars properes a la zona

L’Ajuntament de Barcelona avança en la millora de la mobilitat a l’entorn del Park Güell. En aquest sentit, el Govern municipal durà a terme un seguit d’actuacions per ajudar a descongestionar les línies de bus regulars properes al Park Güell, que en aquests moments pateixen una gran massificació atès que el seu recorregut permet accedir al parc fàcilment.

Les mesures, que s’aplicaran properament, parteixen del Pla Estratègic del Park Güell i s’han treballat conjuntament amb el grup de mobilitat del Park Güell que integra l’Associació de Veïns de la Salut, l’Associació de Veïns Pro Vallcarca, la Plataforma Can Baró, el Consell de Barri del Coll, el Consell de Barri del Carmel, l’Escola Baldiri i Reixac, l’Escola Reina Elisenda-Virolai, l’Associació de comerciants del c/Larrad, l’Associació de comerciants Tramuntana, l’Associació comerciants Travessera de Dalt i el Pla Comunitari de la Salut, a més de representants municipals.

Un bus llançadora directe

Una de les mesures serà la posada en servei, abans del proper estiu, d’un bus llançadora que portarà els visitants del parc des de la sortida de la parada de metro d’Alfons X –la parada més propera al parc—fins a l’entrada del monument.

El bus llançadora facilitarà l’accés als visitants que accedeixen al parc pel seu propi peu –es calcula que és un 80% del total de públic del parc--, la majoria dels quals (el 60%) fan servir els serveis de transport públic de la ciutat. Alhora, permetrà descongestionar altres transports i disminuir la pressió sobre la via pública, oferint així un accés eficient als visitants.

Aquesta llançadora tindrà un servei continuat, amb servei d’anada i de tornada, des de l’obertura fins al tancament de la zona regulada del parc.

El bus tindrà com a punt d’ inici i final del recorregut la plaça Alfons X i la Carretera del Carmel. L’itinerari serà el següent:

Recorregut ascendent: partint de la plaça Alfons X on es disposarà d’un punt d’informació, el bus llançadora circularà pes carrer Praga, avinguda de la Mare de Déu de Montserrat, plaça Sanllehy, carrer Ramiro de Maeztu i carretera del Carmel.

Recorregut descendent: s’iniciarà a la Carretera del Carmel, davant del parc, i circularà pel carrer Ramiro de Maeztu, plaça Sanllehy, carrer Sardenya i Ronda Guinardó per finalitzar a la plaça Alfons X.

El temps de recorregut total s’estima en 28 minuts. Aquesta mesura anirà acompanyada de modificacions dels recorreguts dels busos turístics que actualment passen pel carrer Praga per disminuir-ne l’impacte de pas.

Podran utilitzar el servei els visitants individuals de la Zona Monumental del Park Güell amb entrada, el preu de la qual incorporarà el cost del servei de llançadora. Cal tenir en compte que el nombre de visitants que opten per comprar l’entrada de manera anticipada se situa entre el 85 i el 90% en temporada alta i entre el 35 i el 40% en temporada baixa. També podran agafar la llançadora de manera gratuïta aquells veïns que disposin de la targeta del Park Güell.

La necessitat d’aquest transport dedicat exclusivament als visitants del parc va ser una de les conclusions de l’estudi de mobilitat que es va realitzar per a la redacció del Pla Estratègic del Park Güell. Es calcula que el nou servei podria absorbir entre un 50 i un 60% dels visitants de la Zona Monumental, transportant entre 300 i 600 persones/hora.

Modificació de parades de bus a la carretera del Carmel


En la mateixa línia, el Govern municipal té previst implementar una segona mesura per fer que els visitants del parc utilitzin menys les dues línies regulars d’autobús (24 i 92) que tenen un recorregut més proper a aquest espai.

L’actuació consisteix en anul·lar les dues parades d’autobús situades a la carretera del Carmel, just davant de l’accés al Park Güell. Es tracta de la parada 1216 i la parada 1220, on s’aturen en sentit ascendent i en sentit descendent, les línies del 24 i del 92. L’objectiu de la mesura és reduir el nombre de visitants que accedeixen al parc fent ús d’aquestes dues línies d’autobús.

L’Ajuntament de Barcelona i TMB anul·laran les parades el proper mes de novembre, de manera que els usuaris que vulguin fer servir el 24 i el 92 hauran d’utilitzar les parades anteriors o posteriors d’ambdues línies, situades a la carretera del Carmel (a l’alçada del carrer Ramiro de Maeztu) o al carrer d’Albert Llanas.

En aquest sentit, amb la darrera implantació d’una nova fase de la Nova Xarxa de Bus, ja es van introduir una sèrie de modificacions de recorregut de la Línia 24 per tal de reforçar el servei, millorar-ne la regularitat i la freqüència. Properament també entrarà en servei la línia V19 que substituirà a la línia 92 en l’àmbit de la carretera del Carmel

Pacificació entorns carrer Olot

En paral·lel a aquestes actuacions, l’Ajuntament de Barcelona està treballant amb el grup de mobilitat del Park Güell per recollir les seves demandes de pacificació del trànsit del carrer Olot i assolir una proposta consensuada. En aquests moments hi ha diverses alternatives sobre la taula que es valoraran durant els propers mesos de cara a aplicar la millor solució en aquest àmbit de la ciutat. Els eixos principals de l’actuació se centraran en:

  • Eliminar el trànsit forà del carrer Olot i entorns
  • Millorar la seguretat viària dels vianants
  • Ampliar l'espai públic amb prioritat pels vianants
  • Reduir impacte taxis i VTCs al carrer Olot i entorns
  • Mantenir l'accés al transport públic als veïns (bus barri i taxis)
  • Reduir la indisciplina viària a avinguda Sant Josep de la MuntanyaReduir trànsit de pas i velocitat per carrer Mare de Déu de la Salut

Properament se celebraran noves sessions per treballar les propostes amb les diferents entitats implicades.

Pla Estratègic Park Güell

La implantació del bus llançadora, entre d’altres actuacions, està dins de les 196 actuacions contingudes en el Pla Estratègic del Park Güell, que es va aprovar al novembre de l’any passat, i que contempla la inversió de 24,9 milions d’euros en cinc anys. Un dels principals objectius  del pla és la millora de la mobilitat dels entorns del Park Güell, i la descongestió del sistema de transport públic que arriben als barris colindants, una de les demandes més repetides dels veïns del parc.

El Pla Estratègic del Park Güell busca retornar l’ús social al parc; enfortir el lligam dels barcelonins i barcelonines amb el parc; evitar les conseqüències de la massificació turística a la zona i millorar l’entorn i fer més permeable l’espai.

Tornar al llistat de notícies

 
Pujar